4
“CÀm-ı şerÀba zÀhidi terğìb eder miyiz
ErbÀb-ı bezm-i „işreti ta„zìb eder miyiz”
XIII
1
SÀkì cemÀl-i pÀkiñi etme yeter nihÀñ
Hurşìd-i tal„atıñla münevver ola cihÀn
2
Versin fürüğ-ı nür ruhuñ bu hakìr-i cÀn
Sen olmayınca teng olur „Àlem baña hemÀn
3
Sensiz sirişk-i dìdelerim oldı sÀde kan
Etdim Nahìfì beytini ÀrÀyiş-i zebÀn
4
“Sensiz cihÀnda „Àşıka „işret revÀ mıdır
Sensiz şafÀ-yı ehl-i mahabbet revÀ mıdır”
XIV
1
SÀkì şafÀ-yı meykedeye niyyet eyledim „
Azm-i ser-i mahalle-i keyfiyyet eyledim
2
Ta'zìm-i mey-fürüş idüben hürmet eyledim
Bir muğ-beçeyle hem-dem olup ülfet eyledim
3
İhrÀma girdim işte saña şohbet eyledim
SÀlik‟den iş bu beyti alıp hüccet eyledim
4
“Bu şeb harìm-i yÀri makÀm etdim ittihÀz
Bezm-i şafÀmı beyt-i harÀm etdim ittihÀz”
XV
1
SÀkì yeter çek imdi mübÀrek ayağını
Kaldır yerimden evvel o Tas u Tarağını
2
Nürì-i bì-dile şun o sükker dudağını
Çöz ba„d-ez-ìn şurada mukaddem kuşağını
3
Bì-cüd olup dile verelim gel ferÀğını
HÀtemleyip Kutu-yı dehÀnıñ Kapağını
187
HANYALI NÛRÎ OSMAN’IN SÂKÎ-NÂMESİ Abdullah AYDIN
- eyuphuseyin
- Site Admin
- Mesajlar: 6926
- Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
- Konum: İstanbul
- Teşekkür etti: 1098 kez
- Teşekkür edildi: 27 kez
- İletişim:
Re: HANYALI NÛRÎ OSMAN’IN SÂKÎ-NÂMESİ Abdullah AYDIN
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.
Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.
Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için
- eyuphuseyin
- Site Admin
- Mesajlar: 6926
- Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
- Konum: İstanbul
- Teşekkür etti: 1098 kez
- Teşekkür edildi: 27 kez
- İletişim:
Re: HANYALI NÛRÎ OSMAN’IN SÂKÎ-NÂMESİ Abdullah AYDIN
4
“Leb-beste-i şeker midir ÀyÀ zebÀnımız
Memhürdur „akìde-i mişÀl dehÀnımız” 67
Sonuç
Girit‟teki şairlerden ve yaşam tarzından bizi haberdar eden Hanyalı Nûrî Osman‟ın divanı üzerine yaptığımız incelemede şiir çeşitliliği dikkatimizi çekmiştir. Bu şiirlerden biri de sâkî-nâmedir.
Bilindiği gibi Divan şiiri, “rezm ile bezme” yani savaş meydanları ile eğlence meclislerine ait unsurları işlemektedir. Zamanla -gerek dünyevi gerekse tasavvufi içerikli olsun- eğlence meclislerinin
vazgeçilmez ögesi olan sâkîyi merkeze alan sâkî-nâme tütünde şiirler kaleme alınmıştır.
Hanyalı Nûrî Osman‟ın sâkî-nâmesi türündeki diğer eserlerden farklılık gösterdiği için bu çalışmanın konusu olmuştur. Bu şiir; şekil ve muhteva bakımından incelenmiş, tespit edilen özellikler listelenmiş, alıntı yapılan şairler hakkında özet bilgiler verilmiştir.
KAYNAKÇA
AKKUŞ, Metin, Nef„i Divanı, Ankara 1993.
AKPINAR, Şerife, Âgâh Divânı ve İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Konya 2006.
AKPINAR, Şerife, “Hacı Hâfız Mehmed Bulak Âgâh ve Dîvânı” Ç.Ü.
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 15, S. 2, Adana 2006.
Ali Emirî Efendi, Esâmî-i Şu‟arâ-yı Âmid, (Hzl.: Galip GÜNER, Nurhan
GÜNER), Ankara 2003.
AYDIN, Abdullah, Hanyalı Nûrî Osmân ve Dîvânı, Gazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara 2009.
AYDIN, Abdullah, Üsküdarlı Fenâyî Cennet Mehmet Efendi ve Divânı,
İstanbul 2004.
AYPAY, A. İrfan, Nahifi Süleyman Efendi (Hayatı, Eserleri, Edebi Kişiliği ve Divanının Tenkitli Metni), (2 cilt), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İzmir 1992.
67 Nûrî Osman Hanyavî, age, T. 326, v. 54b-56a; Aydın, age, 2009, s. 480-485.
188
“Leb-beste-i şeker midir ÀyÀ zebÀnımız
Memhürdur „akìde-i mişÀl dehÀnımız” 67
Sonuç
Girit‟teki şairlerden ve yaşam tarzından bizi haberdar eden Hanyalı Nûrî Osman‟ın divanı üzerine yaptığımız incelemede şiir çeşitliliği dikkatimizi çekmiştir. Bu şiirlerden biri de sâkî-nâmedir.
Bilindiği gibi Divan şiiri, “rezm ile bezme” yani savaş meydanları ile eğlence meclislerine ait unsurları işlemektedir. Zamanla -gerek dünyevi gerekse tasavvufi içerikli olsun- eğlence meclislerinin
vazgeçilmez ögesi olan sâkîyi merkeze alan sâkî-nâme tütünde şiirler kaleme alınmıştır.
Hanyalı Nûrî Osman‟ın sâkî-nâmesi türündeki diğer eserlerden farklılık gösterdiği için bu çalışmanın konusu olmuştur. Bu şiir; şekil ve muhteva bakımından incelenmiş, tespit edilen özellikler listelenmiş, alıntı yapılan şairler hakkında özet bilgiler verilmiştir.
KAYNAKÇA
AKKUŞ, Metin, Nef„i Divanı, Ankara 1993.
AKPINAR, Şerife, Âgâh Divânı ve İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Konya 2006.
AKPINAR, Şerife, “Hacı Hâfız Mehmed Bulak Âgâh ve Dîvânı” Ç.Ü.
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 15, S. 2, Adana 2006.
Ali Emirî Efendi, Esâmî-i Şu‟arâ-yı Âmid, (Hzl.: Galip GÜNER, Nurhan
GÜNER), Ankara 2003.
AYDIN, Abdullah, Hanyalı Nûrî Osmân ve Dîvânı, Gazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara 2009.
AYDIN, Abdullah, Üsküdarlı Fenâyî Cennet Mehmet Efendi ve Divânı,
İstanbul 2004.
AYPAY, A. İrfan, Nahifi Süleyman Efendi (Hayatı, Eserleri, Edebi Kişiliği ve Divanının Tenkitli Metni), (2 cilt), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İzmir 1992.
67 Nûrî Osman Hanyavî, age, T. 326, v. 54b-56a; Aydın, age, 2009, s. 480-485.
188
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.
Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.
Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için
Kimler çevrimiçi
Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir