ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-1945) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Girit ile ilgili Tezler
Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:32

YILDIZ, Hasan, 20.Yüzyıl Başlarında Kürt Siyasası ve Modernizim, İstanbul, Nüjen Yayınları, 1996.


TÜRK VE RUM NÜFUS MÜBALESİNE İLİŞKİN SÖZLEME VE PROTOKOL İmza tarihi 30 Ocak 1923




Madde 1. Türk topraklarında yerleşmiş Rum Ortodoks dininden

Türk uyrukları ile, Yunan topraklarında yerleşmiş Müslüman dininden Yunan uyrukların, 1 Mayıs 1923 tarihinden başlayarak, zorunlu mübadelesine girişilecektir.
Bu kimselerden hiçbiri, Türk hükümetinin izni olmadıkça Türkiye’ye ya da Yunan hükümetinin izni olmadıkça Yunanistan’a dönerek orada yerleşmeyecektir.


Madde 2. Birinci maddede öngörülen mübadele:



a) İstanbul’da oturan Rumlar,



b) Batı Trakya’da oturan Müslümanları kapsamayacaktır.



1912 Yasası ile sınırlandırıldığı biçimde İstanbul Belediye sınırları içinde 30 Ekim 1918 gününden önce yerleşmiş bulunan tüm Rumlar, İstanbul’da oturan Rumlar sayılacaktır.
1913 Bükreş Antlaşmasının saptamış olduğu sınır çizgisinin doğusundaki bölgeye yerleşmiş tüm Müslümanlar, Batı Trakya’da oturan Müslümanlar sayılacaklardır.


Madde 3. Karşılıklı olarak, üzerindeki Rum ve Türk nüfusu

mübadele edilecek olan toprakları 18 Ekim 1912 tarihinde sonra bırakıp gitmiş olan Rumlar ve Müslümanlar 1. maddede öngörülen mübadelenin kapsamına girer sayılacaklardır.
İşbu Sözleşmede kullanılan “göçmen” terimi, 18 Ekim 1912 tarihinden sonra göç etmesi gereken ya da göç etmiş bulunan tüm gerçek ya da tüzel kişileri kapsamaktadır.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:32

Madde 4. Aileleri Türk ülkesini daha önce bırakıp gitmiş olup da



kendileri Türkiye’de alıkonulmuş bulunan Rum halkından vücutça sağlam erkekler, işbu Sözleşme uyarınca, Yunanistan’a gönderilecek ilk kafileyi oluşturacaktır.


Madde 5. İşbu Sözleşmenin 9. ve 10. maddelerindeki çekinceler

saklı kalmak üzere, bu Sözleşme uyarınca yapılacak mübadele yüzünden, Türkiye’deki Rumların ya da Yunanistan’da Türklerin mülkiyet haklarına ve alacaklarına hiçbir zarar verilmeyecektir.


Madde 6. Mübadele edilecek halklara mensup bir kimsenin, hangi

nedenle olursa olsun, gidişine hiçbir engel çıkartılmayacaktır. Bir göçmeni, kesinleşmiş bir hapis cezası bulunduğu, henüz kesinleşmemiş bir cezaya çarptırıldığı, ya da kendisine karşı ceza kovuşturması yürütüldüğü durularda, söz konusu göçmen, cezasını çekmek ya da yargılanmak üzere, kendisine karşı kovuşturmada ulunan ülkenin makamlarınca, gideceği ülkenin makamlarına teslim edilecektir.


Madde 7. Göçmenler, bırakıp gideceği ülkenin uyrukluğuna

yitirecekler ve vardıkları ülkenin topraklarına ayak bastıkları anda, bu ülkenin uyrukluğunu edinmiş sayılacaklardır.
İki ülkeden birini yada ötekini daha önce bırakıp gitmiş olan ve henüz yeni bir uyrukluk edinmemiş bulunan göçmenler, bu yeni uyrukluğu, işbu Sözleşmenin imzası gününde edinmiş olacaklardır.


Madde 8. Göçmenler her çeşit taşınır mallarını yanlarında

götürmekte ya da bunları taştırmakta serbest olacaklardır. Bu yüzden kendilerinden çıkış ya da giriş resmi ya da herhangi başka bir resim alınmayacaktır.
Bunu gibi, işbu Sözleşme uyarınca bağıtlı devletlerden birinin ülkesini bırakıp gidecek her topluluk üyesinin (camiler, tekkeler, medreseler, kiliseler, manastırlar, okullar, hastaneler, dernekler, birlikler ve tüzel kişiler, ya da ne
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:33

çeşit olursa olsun, başkaca tesisler personelini de kapsamak üter) kendi topluluklarının taşınır mallarını yanlarında serbestçe götürmeğe ya da taşıttırmağa haklı olacaktır.
11. maddede öngörülen Karma Komisyonun tavsiyesi üzerine, her iki

ülke makamlarınca, taşım işlerinde en geniş kolaylıklar sağlanacaktır.

Taşınır mallarının tümünü ya da bir ölümünü yanlarında

götüremeyecek olan göçmenler, bunları oldukları yerde bırakabileceklerdir Bu durumda, yerel makalar, bırakılan taşınır malların dökümünü ve değerini, ilgili göçmenin gözleri önünde saptamakla görevli olacaklardır. Göçmenin bırakacağı taşınır malların dökümünü ve değerini gösteren tutanakla dört örnek olarak düzenlenecek ve bunlardan biri yerel makamlarca saklanacak, ikinci 9. maddede öngörülen arıtım işlemine temel alınmak üzere, 11. maddede öngörülen Karma Komisyonuna sunulacak, üçüncüsü göç edilecek ülkenin Hükümetine, dördüncü de göçmene verilecektir.


Madde 9. 8. maddede söz konusu olan göçmenlerin ve

toplulukların, kent ya da köylerdeki taşınmaz malları ile bu göçmenlerin ya da topluların bırakmış oldukları taşınır mallar, 11. maddede öngörülen Karma Komisyonca, aşağıdaki hükümler uyarınca arıtılacaktır:
Zorunlu mübadele uygulanacak bölgelerde bulunup mübadele uygulanmayacak bir bölgede yerleşmiş toplulukların di ya da yardım kurumlarının malları da, ödeş koşullar içine, arıtılacaktır.


Madde 10. Bağıtlı Yüksek Tarafların ülkelerin daha önceden bırakıp gitmiş olan ve işbu Sözleşmenin 3. maddesi uyarınca nüfus mübadelesinin kapsamına girer sayılan kimselerin taşınır ya da taşınmaz mallarının arıtımı,
9. madde uyarınca ve Türkiye ile Yunanistan’da, 18 Ekim 1912 gününden bu yana yürürlüğe konulmuş yasalara ve her çeşit yönetmeliklere göre, ya da başka herhangi bir zoralım, zorla satın alım vb. gibi, işbu mallar üzerindeki mülkiyet hakkını her hangi bir yolan kısıtlayıcı nitelikte hiçbir önleme konu olmaksızın, yürütülecektir. İşbu maddede ve 9. maddede söz konusu mallar,
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:33

bu çeşit bir önleme konu olursa, bu mallara 11. maddede öngörülen Komisyonca, bu önlemler uygulanmamışçasına, değer biçilecektir.
Kamulaştırılmış mallara gelince, Karma Komisyon, her iki ülkede mübadele kapsamına girecek kimlerin olup da mübadele uygulanacak toplada bulunan ve 18 Ekim 1912’den sonra kamulaştırılmış olan bu mallara yeniden değer biçecektir. Komisyon, bir zarar verilmiş olduğunu görürse, bunun onarılması için mal sahiplerinin alacak hesabına ve kamulaştırılan taşınmaz malın bulunduğu ülke Hükümetin borcuna geçilecektir
8. ve 9. maddelerde söz konusu kimlere, şu yada bu yoldan yararlanmaktan yoksun bırakıldıkları malların gelirlerini elde edememişlerse, bu gelirlerin tutarının kendilerine geri verilmesi, Savaş öncesi ortalama gelir temel alınarak ve Karma Komisyonunca saptanacak yöntemler uyarınca, sağlanacaktır.
Yunanistan’daki Vakıf mallarının ve bunlardan doğan hak ve çıkarların ve Türkiye’de Rumların benzer tesislerin arıtımına girişirken, 11. maddede öngörülen Karma Komisyon, bu tesislerin ve bunlarla ilgili bulunan özel kişilerin haklarını ve çıkarlarını bütünüyle korumak amacıyla, daha önce yapılmış antlaşmalarda kabul edilen ilkelerden esinlenecektir.
11. maddede öngörülen Komisyon, bu hükümleri uygulamakla görevli

olacaktır.


Madde 11. İşbu Sözleşmenin yürürlüğe girişinden başlayarak bir aylık süre içinde, Bağıtlı Yüksek Taraflardan her birinden dört ve 1914-1918 Savaşına katılmamış devletlerin uyrukları arasından Milletler Cemiyeti Konseyi’nin seçeceği üç üyeden oluşan ve Türkiye’de ya da Yunanistan’da toplanacak olan, bir Karma Komisyon kurulacaktır. Komisyonun Başkanlığını, tarafsız üç üyeden her biri sıra ile yapacaktır.
Karma Komisyon, gerekli göreceği yerlerde her biri bir Türk ve bir Yunanlı üye ile Karma Komisyonca atanacak tarafsız bir Başkandan oluşacak ve Karma Komisyona bağlı kalarak çalışacak Alt-Komisyonlar kurmağa yetkili olacaktır. Karma Komisyon, Alt-Komisyonlara verilecek yetkileri kendisi saptayacaktır.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:34

Madde 12. Karma Komisyon, işbu Sözleşmede öngörülen taşınır ve

taşınmaz malların tasfiyesine girişmekle yetkili olacaktır.

Karma Komisyon, göçün ve yukarıda belirtilen arıtım işinin

yöntemlerini saptayacaktır.

Karma Komisyon, genel olarak, işbu Sözleşmenin uygulanmasında gerekli göreceği önlemleri almağa ve bu Sözleşme yüzünden ortaya çıkabilecek tüm sorunları karara bağlamağa tam yetkili olacaktır.
Karma Komisyonunun kararları oy çokluluğu ile alınacaktır.

Tasfiye edilecek mallara, haklara ve çıkarlara ilişin tüm itirazla Karma

Komisyonunca kesin olarak karara bağlanacaktır.


Madde 13. Karma Komisyon, ilgilileri dinledikten ya da dinlemeğe yöntemi uyarınca çağırdıktan sonra, işbu Sözleşme uyarınca arıtılması gereken taşınmaz mallara değer biçtirme işlemine girişmek için tam yetkili olacaktır.
Arıtılacak mallara değer biçilmesinde, bu malların altın para ile olan

değeri temel sayılacaktır.


Madde 14. Komisyon, ilgili mal sahibine, elinden alınan ve ulunduğu ülkenin Hükümeti emrinde kalacak olan mallar için borçlu kalınan para tutarını belirten bir açıklama belgesi verilecektir.
Bu açıklama belgeleri temel sayılarak borçlu kalınan para tutarları, arıtımın yapılacağı ülke ile Hükümetinin, göçmenin bağlı olduğu Hükümete karşı bir borcu olacaktır.Göçmenin, ilke olarak göç ettiği ülkede, kendisine borçlu bulunulan paraların karşılığında, ayrıldığı ülkede bırakmış olacağı mallarla eşdeğerde ve nitelikte, mal alması gerekecektir.
Her altı ayda bir, yukarıda belirtilen biçimde açıklama belgeleri temeli üzerinden, her iki Hükümetçe ödenmesi gereken paraların hesabı çıkartılacaktır.
Arıtım işlemi bütünlediği zaman, karşılıklı borçlar birbirine eşit çıkarsa,

bunlarla ilgili hesaplar denkleştirilmiş ve kapatılmış olacaktır. Bu denkleştirme
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:34

işleminden sonra, Hükümetlerden biri ötesine borçlu kalırsa, bu borç peşin para ile ödenecektir. Borçlu Hükümet, bu ödeme için süre tanınmasını isterse, Komisyon, yıllık en çok üç taksitle ödenmesi koşulu ile bu süreyi ona tanıyabilecektir. Komisyon, bu üre içinde ödenmesi gereken faizleri de saptayacaktır.
Ödenecek para oldukça önemli ve daha uzun sürelerin tanınmasını gerektirmekteyse, borçlu Hükümet, borçlu olduğu paranın yüzde yirmisine dek, Karma Komisyonca saptanacak bir parayı peşin olarak ödeyecek, geri kalan borç için de, Karma Komisyonca saptanacak oranda faizli ve yirmi yıllık bir süre içinde ödenmesi gereken borç senetleri çıkarabilecektir. Borçlu Hükümet, bu borç için Komisyonca kabul edilecek sağlancalar gösterecektir. Bu sağlancalar, Yunanistan’da Uluslar arası Komisyonca, İstanbul’da Düyun- u Umumiye Meclisince işletilecek ve bunların gelirleri toplanacaktır. Bu sağlancalar konusunda anlaşmaya varılmazsa, Milletler Cemiyeti Konseyi bunların neler olacağını saptamaya yetkili olacaktır.


Madde 15. Göçü kolaylaştırmak amacıyla, ilgili devletlerce, Karma

Komisyonun saptayacağı koşullarla, Komisyona öndelik olarak ödemede bulunacaktır.


Madde 16. Türkiye ve Yunanistan hükümetleri, işbu Sözleşme

uyarınca, ülkelerini bırakıp gidecek olan kimseler ile bu kimselerin gidecekleri ülkelere götürülmek üzere varacakları limanlara yapılacak bildirilere ilişkin tüm sorunlar üterinde, 11. maddede öngörülen Karma Komisyonu ile anlaşacaklardır.
Bağıtlı Yüksek Taraflara, mübadele edilecek haklara, gidişleri için saptanmış günden önce yurtlarını bırakıp gitmelerine yol açmak, ya da mallarını ellerinden çıkartmak üzere, doğrudan ya da dolaylı hiçbir baskıda bulunmamayı, karşılıklı olarak yükümlenirler.Bağıtlı Yüksek Taraflar, ülkeyi bırakıp giden ya da gidecek olan göçmenleri hiçbir vergiye ya da olağanüstü bir resme bağlamamayı da yükümlenirler.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:35

2. madde uyarınca mübadele dışında bırakılacak bölgelerde oturanların, bu bölgelerde kalma ya da oranlara yeniden dönmek hakları ile Türkiye ve Yunanistan’da özgürlüklerinden ve mülkiyet haklarından serbestçe yararlanmalarına hiçbir engel çıkartılmayacaktır.Bu hüküm,mübadele dışı bırakılacak söz konusu bölgelerde oturanların mallarını başkalarına serbestçe geçirmelerini ve bu kimselerden Türkiye’yi ya da Yunanistan’ı kendi istekleriyle bırakıp gitmek isteyeceklerin gidişini engelleme nedeni olarak öne sürülmeyecektir.


Madde 17. Karma Komisyonun ve kolların çalışmaları ve işlerinin yürütülmesi için gerekli giderler, Komisyonca saptanacak oranlara göre, ilgili hükümetlerce karşılanacaktır.





Madde 18. Bağıtlı Yüksek Taraflar, işbu Sözleşmenin



uygulanmasının ağlamak üzere, yasalarında gerekli değişiklikleri yapmayı yükümlenirler.


Madde 19. İşbu Sözleşme, Bağıtlı Yüksek Taraflar bakımından, Türkiye ile yapılacak Barış Antlaşmasının bir parçasıymış gibi özdeş güçte ve değerde sayılacaktır. İşbu Sözleşme, söz konusu Antlaşma Bağıtlı Yüksek Tarafların her ikisince onaylanır onaylanmaz yürürlüğe girecektir.
Bu hükümetlere olan inançla, her birinin yetki belgelerinin yöntemine uygun olduğu görülen aşağıdaki imzaların sahipleri yetkili Temsilciler işbu Sözleşmeyi imzalamışlardır.
Lozan’a, 30 Ocak 1923 günü üç örnek olarak düzenlenmiştir. Bu örneklerden biri Yunanistan Hükümetine, biri Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümetine verilecek, üçüncüsü de, aslına uygun olan birer örneğini Türkiye ile yapılmış arış Antlaşmasının imzalayan devletlere yollayacak olan Fransa Cumhuriyeti Hükümetine, bu devletin arşivlerine konulmak üzere
sunulacaktır.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:36

İSKAN KANUNU Kanun no: 2510
Kabul tarihi: 14 Haziran 1934




Madde 1. Türkiye’de Türk kültürüne bağlılık dolayısıyla nüfus

oturuş ve yayılışının, bu kanuna uygun olarak, İcra Vekillerince yapılacak bir programa göre, düzetilmesi Dahiliye Vekilliğine verilmiştir.


Madde 2. Dahiliye Vekilliğince yapılıp İcra Vekilleri Heyetince tasdik

olunacak haritaya göre Türkiye, iskan bakımından üç nevi mıntıkaya ayrılır.

1 numaralı mıntıkalar:Türk kültürlü nüfusunun tekasüfü istenilen

yerlerdir.

2 numaralı mıntıkalar: Türk kültürüne temsili istenilen nüfusun nakil ve

iskanına ayrılan yerlerdir.

3 numaralı mıntıkalar: Yer, sıhhat, iktisat, kültür, siyaset, askerlik ve inzibat sebepleri boşaltılması istenilen ve iskan ve ikamet yasak edilen yelerdir.
Yukarıda yazılan iskan mıntıkaların tasdikli haritasında, zamanla ortaya çıkacak ihtiyaca göre değişiklikler yapılması Dahiliye vekilliğinin teklifi üzerine İcra Vekilleri Heyeti kararına bağlıdır.


Fasıl: I


Madde 3. Türkiye’de yerleşmek maksadıyla dışarıdan, münferiden

veya müçtemian, gelmek isteyen Türk soyundan meskun veya göçebe fertler ve aşiretler ve Türk kültürüne bağlı meskun kimseler, işbu kanunun hükümlerine göre Dahiliye Vekilliğinin emirle kabul olunurlar. Bunlara (muhacir) denir. Kimlerin ve hangi memleketler halkının Türk kültürüne bağlı sayılacağı İcra Vekilleri Heyeti kararı ile tespit olunur.
Türkiye’ye yerleşmek maksadı ile olmayıp bir zaruret ilcasile muvakkat

oturmak üzere sığınanlara (mülteci) denir. 4’üncü maddede yazılı sebepler







138






bulunmayan mülteciler, Türkiye’de yerleşme isterler ve bunu yazıl ile bulundukları yerin Hükümetine ildirirle ise muhacir muamelesi görürler. Öbür mülteciler için Vatandaşlık Kanunu hükümleri tatbik olunur.
Dahiliye Vekilliği muhacirlerin ve mültecilerin alınma yollarını gösterir

bir talimatname hazırlar.


Madde 4.



A: Türk kültürüne bağlı olmayanlar,



B: Anarşistler,



C: Casuslar,



Ç: Göçebe çingeneler,



D: Memleket dışına çıkarılmış olanlar Türkiye’ye muhacir olarak



alınmazlar, Bulaşık hastalıklar doğrudan doğruya Hükümet hastanelerine gönderilip orada parasız tedavi olunurlar.


Madde 5. Hususi bir ahit dolayısıyla Türkiye’ye mecburi olarak

gelenler yapılan muahede hükümlerine ve Hükümetçe verilen kararlara göre alınırlar.


Madde 6. A: Muhacirler sınırlardan girdikleri veya nakil

vasıtalarından çıktıkları yerin en büyük mülkiye memuruna kendilerini ve ailesi fertlerini yazdırıp bir “muhacir kağıdı” almağa ve bir vatandaşlığa girme beyannamesi imzalamağa mecburdurlar. Muhacir kağıdı muvakkat doğum kağıdı yerine geçer ve bir yıl muteber tutulur.

B: Muhacir olarak alınanlar, İcra Vekilleri Heyeti kararı ile, hemen



vatandaşlığa alınırlar. Küçükler baba ve analarına veya hısımlarına bağlı tutulurlar. Kimsesiz gelen –küçükler, yaşına bakılmaksızın, vatandaşlığımıza geçirilirler.





Madde 7. A: Türk ırkından olup Hükümetten ikan yardımı



istememeyi yazı ile bildiren muhacirler ve mülteciler Türkiye içinde istedikleri







139






yerde yerleşmeğe serbest bırakılırlar. Hükümetten iskan yardımı isteyenler Hükümetin göstereceği yerlere gitmeğe mecburdurlar.

B: Türk ırkından olmayanlar, Hükümetten yardım istemeseler bile,



Hükümetin göstereceği yerde yurt tutmağa ve Hükümetin izni olmadıkça buralarda kalmağa mecburdurlar. İzinsiz başka yere gideler ilk defasında yerlerine çevrilirler. Tekerrürü halinde İcra Vekilleri Heyeti kararı ile, vatandaşlıktan düşürülürler.

C: Türkiye’ye geldikleri tarihten itibaren iki yıl içinde iskan



istemeyen muhacir ve mültecilere iskan yardımı yapılmaz.


Fasıl:II


Madde 8. Türkiye içinde toprağı dar veya azmaklık, bataklık,

ormanlık, dağlık ve taşlık olan yerlerde bulunan ve geçim vasıtasından

mahrum olan köyleri, gerek meskun gerek göçebe bulunsun üç numaralı mıntıkalar halkını yaşayış ve sıhhat şartları elverişli olan yerlere nakletmeğe; evleri dağınık köyleri daha uygun merkezlere toplamağa; huğları, obaları ve komları söyler içine kaldırmağa ve yenilerinin yapılmasını yasak etmeğe Dahiliye Vekili salahiyetlidir.





Madde 9. Türkiye tabiiyetinde bulunan gezginci çingeneleri ve



Türk kültürüne bağlı olmayan göçebeleri, toplu olmamak üzere kabalara ve serpiştirme suretiyle Türk kültürlü köylere dağıtıp yerleştirmeğe,: casuslukları sezilenleri sınır boylarından uzaklaştırmağa ecnebi tebaası gezginci çingeneleri ve Türk kültürüne bağlı olmayan göçebeleri milli sınırlar dışına çıkarmağa Dahiliye Vekili salahiyetlidir.


Madde 10. A: kanun aşirete hükmi şahsiyet tanımaz. Bu hususta herhangi bir hüküm, vesika ve ilana müstenit de olma tanınmış haklar kaldırılmıştır. Aşiret reisliği, beyliği, ağalığı ve şeyhliği ve bunların herhangi bir vesikaya veya görgü ve göreneğe müstenit her türlü teşkilat ve taazzuvları kaldırılmıştır.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:36

B: Bu kanunun neşrinden önce herhangi bir hüküm veya vesika ile



veya örf ve adetle aşiretlerin şahsiyetlerine veya onlara izafetle Reis, Bey, Ağa ve şeyhlerine ait olarak tanınmış, kayıtlı, yatısız, bütün gayrimenkullar devlete geçer. Bu kanun hükümlerine ve devletçe tutulan usullere göre bu gayrimenkullar muhacirlere, mültecilere, göçebeler, naklolunanlara, topraksız veya az topraklı yerli çiftçilere dağıtılıp tapuya bağlanır. Bu gayrimenkulların aidiyeti tapu sicillerindeki kayıtlara göre tespit olunur. Tapu sicillerinde aidiyete dair bir kayıt yoksa veyahut kayıtlar yalnız şahıslar namına olupta halk arasında bunların aşirete ait olduğu şayi bunuyor ve aşiret fertleri de bu gayrimenkullardan başkasına sahip bulunmuyorlarsa aidiyet, tahkikat üzerine, o yerin idare heyeti kararı ile hallolur; idare heyetlerinin valilerce tasdik edilen bu kararı kat’idir.

C: Bu kanunun neşrinden önce aşiretlere reislik, beylik, ağalık,



şeyhlik yapmış olanları ve yapmak isteyenleri ve sınırlar boyunda oturmasında emniyet ve asayiş bakımından mahzur bulunanları, aileleri ile birlikte, münasip yerlere naklettirip yerleştirmeğe İcra Vekilleri Heyeti karı ile, Dahiliye Vekilli salahiyetlidir.

Ç: Türk tebaasında olupta Türk kültürüne bağlı bulunmayan



aşiretler fertlerinin dağınık olarak 2 numaralı mıntıkalara, Türk tabiiyetli öve Türk kültürlü göçebe aşiretler fertlerini sıhhat ve yaşama şartları elverişli yerlere nakledip yerleştirmeğe; Türk tebaası olmayan ve Türk kültürüne bağlı bulunmayan göçebe aşiretle fertlerini icaba göre Türkiye dışarısına çıkarmağa Dahiliye Vekili salahiyetlidir.


Madde 11. A: Ana dili Türkçe olmayanlardan toplu olmak üzere yeniden köy ve mahalle , işçi ve sanatçı kümesi kurulması veya bu gibi kimselerin köyü, bir mahalleyi, bir işi veya bir sanatı kendi soydaşlarına inhisar ettirmeleri yasaktır.

B: Türk kültürüne bağlı olmayanlar veya Türk kültürüne bağlı



olupta Türkçe’den başka dil konuşanlar hakkında harsi, askeri, siyasi, içtimai ve inzibatı sebeplerle, İcra Vekilleri Heyeti kararı ile, Dahiliye Vekili lüzumlu







141






görülen tedbirleri almağa mecburdur. Toptan olmak şartıyla başka yerlere nakil ve vatandaşlıktan iskat etmek de bu tedbirler içindedir.

C: Kasabalarda ve şehirlerde yerleşen ecnebilerin tutarı belediye



sınırı içindeki bütün nüfus tutarının yüzde onunu geçemez ve ayrı mahalle kuramazlar.


Fasıl: III


Madde 12. 1 numaralı mıntıkalara:





A: Yeniden hiçbir aşiretin veya göçebenin sokulmasına, Türk



kültürüne bağlı olmayan hiçbir ferdin yeniden yerleşmesine ve bu mıntıkaların eski yerlilerinden olsa bile Türk kültürüne bağlı olmayan hiçbir kimsenin avdet etmesine izin verilemez.

B: Bu mıntıkalarda soyca Türk olup dilini unutmuş veya ihmal



etmiş bulunan köyler ve aşiretler efradı, ahalisi Türk kültürüne bağlı köyler ile

nahiye, kaza ve vilayet merkezleri civarına yerleştirirler.



C: Bu mıntıkalarda, 1914’den önce, yerleşip ana dili Türkçe olan



ve umumi veya milli savaşta mıntıka dışarısındaki vilayetlere gelmiş ve bu kanunun mer’iyetine kadar hiçbir iskan yardımı görmemiş bulunanların eski yurtlarına gelmeleri ve yerleşmeleri temin olunur.

Ç: Dışarıdan gelece Türk kültürlü muhacirler, iklim ve yaşayış



şartlarına uygunluğu göz önünde tutularak, mıntıkalara alınıp yerleştirirler.



D: 3 numaralı mıntıkalar halkından veya 1 numaralı mıntıkalar



dışında yerleşmiş olanlardan Türk kültürlü vatandaşlar, aileleri ile birlikte, iklim ve yaşayış şartlarına uygun olmak üzere, 1 numaralı mıntıkalara alınıp iskan edilirler.

E: 1 numaralı mıntıkalar haricindeki vilayetler ahalisinden bu



mıntıkalara, aileleri ile birlikte gelip erleşmek isteyen Türk ırk ve kültürlü asker ve mülkiye mütekaitleri, yine bu vilayetler hakkından ve Türk ırkından olduğu halde bu mıntıkalarda askerlik etmiş olup terhislerinde ailelerini getirerek ve







142






bekar olanlar da evlenerek, yerleşmek isteyenler, 17’inci maddeye göre, ikan edilirler.


Madde 13. 2 numaralı mıntıkada:



1- Aşağıda yazılanlar Dahiliye Vekilliğinin münasip göreceği



yerlede iskan edilirler:



A: Dışarıdan gelen muhacirler ve mülteciler;



B: Bu mıntıkadaki aşiretler;



C: 1 ve3 numaralı mıntıkalardan naklolunanlar;



Ç: 1 ve 3 numaralı mıntıkalar halkından olup bu mıntıkalarda



askerliğini bitirmiş olanlardan evlenerek kalmak isteyenler;



D: 1 numaralı mıntıkalardan Türk ırkından olmayanlardan bu



mıntıkaya gelip yerleşmek isteyenler.



2- Aşağıda yazılanlar, İcra Vekilleri Heyeti kararı ile, nakil ve iskan



edilebilirler:

A:



Topraksız veya az topraklı çiftçiler;



B: Heyelan ve seylap gibi afete uğrayan kimseler;



C: Verimsiz veya azmaklık ve bataklık veya tehlikeli veya



askerlikçe yasak topraklardaki insanlar;



Ç: Harsi, siyasi, idari, içtimai, askeri, iktisadi sebeplerle nakline



lüzum görülenler.



3- Türk ırkından olmayanların serpiştirme suretiyle köylere ve ayrı



mahalle veya küme teşkil edemeyecek şekilde kasaba ve şehirlere iskanları mecburidir.


Madde 14. Yer, sıhhat, iktisat, kültür, siyaset, askerlik ve inzibat sebepleriyle Hükümetçe iskan ve ikamet yasa edilip boşaltılması istenilen üç numaralı mıntıkalar halkı, iklime, yayış şartlarına ve bu kanunda yazılı kayıtlara göre 1 veya 2 numaralı mıntıkalara nakil ve iskan edilirler.


Madde 15.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: ULUS İNŞASINDA ZORUNLU GÖÇ UNSURU: TEK PARTİ DÖNEMİ (1923-19445) İSKAN KANUNLARI Hayriye YÜKSEL

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 09 Ara 2019, 14:37

1- devlet kara ve deniz nakil vasıtaları muhacirleri, mültecileri,



gümrükten muaf bütün eşyalarının ve hayvanlarını, Hükümetçe

naklolunanları ve eşya ve hayvanlarını yerleşecekleri yere, yerleşecekleri yer yolları üzerine değilse en yakın istasyon veya limana kadar parasız naklederler.
İmtiyazlı nakliye ve tahmil ve tahliye şirketleri bu kimseler ve eşyaları

ve hayvanları hakkında asgari tariflerini tatbika mecburdurlar.



2- 8,9,10,11,12,13 VE 14’üncü maddelerde yazılı dahilde bir



yerden diğer yere naklolunanlardan ve dışarıdan kendi kendine gelen muhacir ve mültecilerden ihtiyaçlı olanlar:

A: İskana tabi tutulurlar,



B: Kendilerinin, zat, ev, sanat ve ticaret eşyalarının, alet ve



edevatının, yiyeceklerinin, tohumluklarının, koşum ve damızlık hayvanlarının ve gümrükten muaf bütün eşyalarının kalktıkları yerden veya sınırdan yerleşecekleri yere kadar nakliye masrafları hükümetçe verilir.

C: Bunların kaldırıldıkları veya sınırlarımızdan içeriye girdikleri



günden iskan edildikleri güne kadar geçen zaman zarfında ve iskanlarından itibaren bir yıl içinde yatacakları, yiyecekleri, yakacakları ve tedavileri Hükümetçe meccanen temin olunur.

Ç: Bunlardan çok fakir olanlarına, bir defalık, giyecek de



Hükümetçe verilebilir.



3- Hükümetçe naklolunanlardan ve kendi kendine gelen muhacir



ve mültecilerden ihtiyaçsız olanlara ve serbest iskan isteyen bütün muhacir ve mültecilere Hükümetçe masraf yapılamaz. Ancak imkan olan yerlerden bunlara toprak, ev yeri bağ ve meyvelik yeri verilir.
Masrafları kendi tarafından ödenmek şartıyla, nakil vasıtaları, yatacak

yer, yiyecek, içecek ve yakacak Hükümetçe temin ve tanzim olunabilir.



4- Hükümet kararı ile getirilen muhacirlerden ihtiyaçlı ihtiyaçsız



aranmayarak hepsi bu maddenin ikinci beni tamamen tatbik olunur ve kalktıkları yerden sınırlarıma kadar ikinci bendin B fıkrasındaki bütün nakliye, yatacak yer, yiyecek yakacak ve tedavi masrafları Hükümet tarafından verilir.







144













5- İskan yerlerini bırakarak serbest iskan isteyenlere, verilmiş olan



yapılar ve topraklar ve yapılan masraflar peşin olarak geri alınmak şartıyla, Dahiliye Vekilliğince serbest iskana izin verilebilir.

6- İhtiyaçlıları ve ihtiyaçsızları ayırmağa yarayan bir “ihtiyaç derece



cetveli” Dahiliye Vekilliğince yapılır.









Madde 16. A: Karı ve koca bir aile olarak iskan edilir;



B: Evlenmemiş çocuklar, çocuksuz erkek ve kadın dullar, ana ve



baba ile veya bunlardan sağ olanı ile birlikte iskan görürler;



C: anasız ve babasız torunlar dede ve büyük analar ile veya



bunlardan sağ olan ile birlikte iskan edilirler. Ancak torunların hisseleri tapuda kendi adlarına yazılır;

Ç: Anasız ve babasız çocuklar birlikte bulunduğu veya yaşadığı



kan, civar ve sihri hısımları ile birlikte yerleştirirler. Bunların küçüklerine ayrıca vasi tayin ettirilir.

E: Evli çocuklar ve evli torunlar, başlı başına bir aile olarak iskan



görürler,

F:



C fıkrasındaki torunların, Ç ve D fıkrasındaki çocukların, üvey



çocukların ve evlatlıkların hisseleri evleninceye kadar hiçbir suretle

satılamaz, bağışlanamaz ve hacız olunamaz,



G: Türk muhacir ve mülteciler hısım ve akrabalarının bulundukları



yerde iskan olurlar.


Madde 17. iskan bir aileye, nüfus ve ihtiyacına göre oturacak ev veya ev yeri, sanatkarlara ve tüccarlara ayrıca geçim getirecek dükkan veya mağaza yahut bu gibi yapı veya yeri ve mütedavil sermaye, çiftçilere de ayrıca kafi toprakla çift hayvanı, alat ve edevatı, tohumluk, ahır ve samanlık veya yeri vermekle yapılır.
Köylerde, kasabalarda sanatkarlara dükkandan ayrı yarım istihkak

miktarı toprak da verilir.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Cevapla

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Google [Bot] ve 6 misafir